mandag den 20. februar 2012

Turister på tur...

Så har vi været på tur! 


Lørdag morgen kl. 06.15 tog vi toget fra Hanoi til Ninh Binh, en by ca 100 km syd for Hanoi. Det var tidligt! Vi tog fra lejligheden kl. 05.15!!!
Da vi ankom til Ninh Binh, som er en by hvor der skulle være en masse templer, nogle grotter og en meget smuk natur, havde jeg det som om jeg var havnet i en gammel western film. Der var ingen mennesker og ingen trafik. Totalt spøgelsesby! Der stod en mand på stationen som ville hjælpe os med ture og hotel, men han virkede ret anmasende, så vi sagde pænt nej tak og prøvede at finde noget på egen hånd.
Det lykkedes ikke... Vi fandt manden igen, og hans hotel, og han bød os indenfor til en kop te og gav os mulighed for at se, hvilke ture han kunne tilbyde. Eftersom det regnede, blæste og var pisse koldt, var en kop te meget tiltalende! Vi gik med ind og spurgte om han havde et ledigt værelse til fire. Det havde han, til 3 USD pr. person. Det lød meget billigt, så vi spurgte om vi måtte se det først. Han viste os op på 3. sal, hvor han havde et fint værelse med fire kæmpe seng, tykke dyner og et fint badeværelse. Vi sagde straks ja tak :-))
Vi gik ned i receptionen igen for at se på ture, og vi valgte en uden grotterne, for for at se dem skal man sejle, og det var vejret simpelthen ikke til!! Han spurgte om vi ville have morgenmad inden turen (jeg havde kl. 5 forsøgt mig med mysli med sur mælk, ikke godt!), og det ville vi bestemt gerne! Dejlige omeletter og pandekager!
Kl. 10.15 blev vi hentet af en lille bil og kørt ca. 10 km. uden for Ninh Binh, hvor der lå et lille bjerg, med mange trapper, og et buddistisk alter på toppen. Der var virkelig smukt, men havde vejret været klart, ville vi nok have haft mere glæde af turen op af bjerget!
Derefter blev vi kørt ud til to små templer, ikke noget prangende, markedet foran fyldte mere end templerne! Her spiste vi også en fin lille frokost og blev så kørt ud til, hvad der skal være den største samling templer i Vietnam. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det hedder, men det var virkelig flot og stort (billeder må komme når jeg kan få lov til at uploade dem!!), og det var en speciel oplevelse! Der var ingen turister, kun vietnamesere. Her gik vi rundt i et par timer, hvorefter vores chauffør hentede os igen og kørte os tilbage til hotellet. En meget spændende dag! Vi lå lidt under dynerne for at få varmen inden vi gik ned og bestilte aftensmad, som også var rigtig god! 
Søndag sov vi længe og spiste en sen morgenmad. Vi tog toget tilbage til Hanoi kl. 13. Hele vores ophold på hotellet, inkl. mad og drikkevarer kostede 1.000.000 dong, dvs. ca. 300 kr. for os alle fire! Billigt og godt!!
Da vi kom tilbage til Hanoi skulle jeg godt nok lige omstille mig igen, jeg havde glemt, hvor meget trafik og larm der var i byen!!


Idag skinner solen og der er 20-22 grader. Det er skønt endelig at se og mærke solen! På Sao Mai skulle vi igang med at undersøge børn idag. Det startede ok, dog var træningsrummet (hvor vi havde fået af vide vi kunne være alene) fyldt med børn, der åbenbart skulle lege. Men vi fik alligevel meget ud af de 30 minutter vi havde med drengen! Efter frokost skulle jeg undersøge en autistisk dreng, men da vi kom op i klassen, fandt vi ud af han ikke var der. De fører ikke protokol over børnenes fremmøde, så ingen ved, hvilke dage børnene holder fri eller er syge. Er de der, så er de der, og så arbejder de med dem, ellers gør de det bare næste dag! Det var lidt ærgeligt, men en erfaring vi kan tage med os, og så må vi bare være bedre til at nå en masse næste gang vi har program med ham!


God dag til jer alle, savner jer :-)

2 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende at læse om alt det, I oplever! Og her er en blog jo genial, så venner og familie også kan følge med. Håber I tager billeder, men det bliver måske først, når I kommer hjem, du har mulighed for at lægge billeder ud?

    SvarSlet
  2. Madame; hvor er jeg glad for du synes om indlæggene! Vi har utroligt langsomt internet, så jeg kan ikke få lov til at uploade billeder fra min egen computer. Men jeg håber jeg kan fra en af de andres, jeg skal lige have det prøvet af. Ellers kommer der en masse indlæg MED billeder når jeg kommer hjem :-)

    SvarSlet