onsdag den 29. februar 2012

Helvedeshullet...

I dag har jeg været alene på tur i centrum af Hanoi. Jeg har besøgt Hóa Ló, også kaldet "Helvedeshullet"! Det er et fængsel, eller resterne af det, bygget i 1896 af franskemændende.  

Det blev bygget til at huse 450 fanger, men i 1930´erne var der op imod 2000 indsatte! Det meste af det gamle fængsel er (på trods af både vietnamesiske og amerikanske krigsveteraners ønske om bevaring) revet ned til fordel for den store Hanoi Tower skyskraber, men der er dog lidt tilbage, som nu er et udemærket museum. Jeg gav 20.000 VND for at komme ind, det er ca. 5 kr.! 
De indsatte var hovedsagligt politiske revolutionære, der kæmpede for at Vietnam blev uafhængig af Frankrig. På museet er der blandt andet udstillet en stor guillotine, som franskmændende brugte til at halshugge de dødsdømte, der ikke blev skudt. Efterfølgende blev de afhuggede hoveder "udstillet" i kurve på søjler... Meget markabert!! 

I 1960´erne og 1970´erne blev fængslet igen "berømt", fordi det blev brugt til at huse og behandle overlevende piloter fra nedskudte amerikanske fly. Af samme grund fik "Helvedeshullet" nu et nyt navn, nemlig "Hanoi Hilton"!  

Museet giver naturligvis ikke et reelt billede af, hvordan forholdene var gennem 1900-tallet, men det er en god attraktion, hvis man alligevel er i Hanoi!

God dag til alle de dejlige mennesker, der nogle gange føles uendeligt langt væk! 

2 kommentarer:

  1. Du er langt væk og jeg savner dig, men jeg er glad for at du har det godt og at du oplever en masse! Jeg stemmer for kvalitetstid, så snart du kommer hjem! <3
    Knus

    SvarSlet