onsdag den 6. juni 2012

Kartoffelsalat med grønne linser.

Jeg var på Samsø i weekenden for at besøge min mormor og morfar og mine svigerforældre. Min svigerfar dyrker grøntsager, og det nyder vi heldigvis godt af, så jeg fik lidt med hjem:

- Nye Samsø kartofler
- Grønne asparges
- Nye løg
- Nye gulerødder med top.

Så de sidst par dage har vi med stort velbehag spist asparges og Samsø kartofler! Jeg havde en rest kogte kartofler tilbage fra igår, så til aften lavede jeg en lækker kartoffelsalat. 

Det er en salat mange rynker på næsen af når de høre om den, men den er altså super lækker!


Den består af:

100 gram kogte kolde nye kartofler i små tern
100 gram kogte kolde grønne linser
1 håndfuld tyndt strimlet top fra et friskt løg
1 stor håndfuld hakket persille
10 cherrytomater i kvarte 
75 gram smuldret "feta".

Dressing:

1 spsk. sennep
1 spsk. æblecidereddike
1 spsk. agavesirup
2 spsk. olie
1 lille fed presset hvidløg
Salt og peber efter smag.

Kartofler, linser, løg og persille kommes i en skål og dressingen vendes i. Cherrytomater og "feta" vendes i lige inden servering.


Salaten er rigtig lækker og fyldig og her til aften blev den serveret som tilbehør til en monster entrecote og kogte grønne asparges. En simpel middag til to...!!

Jeg har lavet salaten flere gange, og den er altid et hit som del af en buffet.





 

2 kommentarer:

  1. Hej Karen,
    Den kartoffelsalat ser rigtig lækker ud. Min datter har sagt, at hun da godt kunne tænke sig at smage noget med linser og denne opskrift er helt sikkert en mulig kandidat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne!
      Den er rigtig god og ikke mindst nem, så kast dig endelig ud i den! Jeg var ikke helt sikker på det ville blive et hit første gang jeg læste om den; kartofler og linser blandet sammen, kan man det? Bliver det ikke tørt? Men nej, det er ikke tørt, den er bare god! :-)

      Slet